Canon TS-E 24mm f3.5L II ve Canon TS-E 17mm. f4L, dünyanın ilk DSLR fotoğraf makineleri için üretilmiş, hem tilt hem de shift eksenlerinin bağımsız hareket edebildiği objektifleri ünvanına sahipler. 17mm'lik versiyon aynı zamanda en geniş açılı tilt/shift objektif ünvanına da sahip.
Yazar: Aydın Yunusoğlu
yunusoglu@hotmail.com
Canon TS-E 24mm f3.5L II ve Canon TS-E 17mm. f4L, dünyanın ilk DSLR fotoğraf makineleri için üretilmiş, hem tilt hem de shift eksenlerinin bağımsız hareket edebildiği objektifleri ünvanına sahipler. 17mm’lik versiyon aynı zamanda en geniş açılı tilt/shift objektif ünvanına da sahip.
Genel
11 grup içerisinde 16 elmentten oluşan bir optik yapıya sahip olan Canon TS-E 24mm f3.5L II, barındırdığı bir adet asferik optik element sayesinde nispeten kompakt bir yapıda tutulabilmiş ve 790gr ağırlığında. Üç adet de düşük dağılımlı (UD) optik elementin kullanıldığı objektifteki L serisi diğer optik elementler ise keskinlik ve buna bağlı görüntü kalitesini garanti altına alıyor. ‘L’ etiketi elbette sadece optik kaliteyi belirtmiyor, objektifte kullanılan tüm malzeme ve işçiliğin de üst düzey olduğu konusunda fikir veriyor. 24mm’lik geniş açıdan dolayı küçük olmasına rağmen, ürünün üstünde gelen parasoleyin iç yüzey kaplamasından, yine ürün ile beraber gelen deri/süet çantaya kadar her şey son derece prestijli bir kulübe ait olduğunu belli ediyor.
Objektifin sağı, solu, üstü ve altı olmak üzere 4 pozisyonda toplanmış olan mekanizma kontrollerinin kullanımı son derece kolay ve kilitler açık ve standart tutuş pozisyonunda gözünüz vizördeyken iki parmakla ayarlanabiliyor. Orta pozisyonun biraz daha sert olması, her iki eksende her iki yöne hareket ederken, orta pozisyonlar için objektife bakmanızı gerektirmiyor.
82mm’lik filtre yuvası elle odaklama sırasında hareket etmiyor ve özellikle polarize filtre kullanımını can sıkıcı bir hale getirmiyor. Kısa ve oldukça geniş parasoley yukarıda belirttiğim gibi son derece kaliteli ancak pek ‘çanta dostu’ olduğu söylenemez. Ters takılarak koruyucu amaçlı kullanılabilen parasoly, normal pozisyondayken fotoğraf makinesini taşıma çantasına koymak oldukça zor.
EF etiketinin eksikliğinden de belli olacağı üzere, diğer tüm Canon Tilt/Shift objektifler gibi, TS-E 24mm f3.5L II de otomatik odaklamadan yoksun ve deklanşör yarım basılı pozisyonda elle odaklama yapılıyor. Odak halkası son derece yumuşak ve keskin bir şekilde hareket ediyor.
Bir TS objektif kullanırken yaşanacak en büyük sıkıntı pozlama ölçümlerinde olacaktır ve Canon TS-E 24mm. f3.5L II de bir istisna değil. Tilt ve shift hareketleri sonrası yapılan ölçümler dramatik şekilde yanlış olabiliyor. Ölçüm ve pozlamanın elle yapılmasının yanı sıra hareket özgürlüğünü genişletmek açısından RAW formatta çekim yapmak nispeten faydalı olacaktır. Ayrıca LiveView – Canlı İzleme modu klasik TTL’den farklı çalıştığı için ölçüm hatalrını bertaraf etmekte başarılı bir şekilde kullanılabilir.
Görüntü Kalitesi
Canon TS-E 24mm f3.5L II, çözünürlük konusunda, tabloların limitlerini sonuna kadar zorlayan bir kaliteye sahip. Maksimum diyafram değerinde dahi son derece kesin fotoğraflar yakalanmasına imakan veren objektif, bu disiplinde sadece köşelerde bir parça ‘sıradanlık’ yaşıyor. Shift sonuna kadar kullanıldığında, geniş diyafram açıklıklarında merkezdeki çözünürlük son derece yüksekken, köşelere doğru dramatik bir şekilde azalıyor ve f3.5 açıklığında köşelerde 662 satır çiftine kadar düşüyor. Diyafram kısıldıkça, merkezdeki çözünürlük azalırken, köşelerdeki keskinlik artıyor ve f22 diyafram açıklığında, sıradanlığın yaşadığı 1000-1200 satır çifti aralığında buluşuyorlar. Elbette bu değerlerin APS-C üzerinde elde edildiğini ve Full frame’de bir parça daha kötü sonuçlar elde edileceğini hatırlatmak gerek.
Testte kullanılan Canon EOS 450D’nin 1.6x odak çarpanı ile sadece objektifin görüntü dairesinin ortasındaki ‘tatlı’ alanı kullanması dolayısıyla TS-E 24mm f3.5L II, f3.5 diyafram açıklığında 0.6EV olmak üzere, f5.6 ve daha kısık diyafram değerlerinde de 0.4EV kadar ışık kaybıyla, köşe kararmaları disiplininden de son derece başarı ile ayrıldı. Ancak Tilt ve shift fonksiyonları kısık diyaframlarla ve sonuna kadar kullanıldığında, sırasıyla karenin solunda ve üstünde aşırı kararmalar meydana geliyor. Mekanik hareketlerin sonucu oluşan bu kararmalar, özellikle Canon TS-E 24mm. f3.5L II gibi hem tilt hem sift eksenlerinin bağımsız hareket edebildiği bir lens için fizik kuralları çerçevesinde son derece normal.
Objektif testlerini takip edenler, tablodaki kromatik sapmalarla ilgii değerlerde hata olduğunu düşünebilirler. Testin bu disiplinini iki kere tekrar etmeme neden olan bu değerler hatalı değil ve Canon TS-E 24mm f3.5L II’nin en iddaalı olduğu disiplindeki şovunu sergiliyorlar. Normal pozisyonda olduğu gibi, tam shift ve tam tilt pozisyonlarında da bu veriler yok denecek kadar az.
Distorsiyon ise, kelimenin sözlük anlamıyla yok. Özellikle mimari çekimler için kullanılacağı varsayılan objektifin distorsiyon gibi temel bir konuda sınıfta kalması zaten beklenilemezdi ama açıkçası bu kadar kusursuz olabileceğini de beklemiyordum.
TS ve Yazılım
Canon TS-E 24mm f3.5L II ne kadar üstün bir objektifse, Photoshop da bir o kadar iyi bir fotoğraf işleme yazılımı. Elbette en büyük soru, bir TS objektife yatırım yapmanın, günümüz yazılım teknolojisinin gölgesinde kalacak bir hamle olup olmadığı.
Hem mekanik yollarla, hem bilgisayar desteğiyle perspektif kusurlarını düzeltmek mümkün ancak her yöntem için ödenecek bedel farklı. Orjinal fotoğraf, Tilt/Shift ile mekanik olarak sorunsuzca düzeltilebiliyor ve Canon TS-E 24mm f3.5L II ile görüntü kalitesi yönünden üst düzeyde kalmaya devam edebiliyor. Diğer tarafta, ‘A – Photoshop 1’ örneğinde fotoğraf alttan sıkıştırılarak yine perspektif düzelmiş durumda ancak fotoğraf yeniden kadrajlanmak istiyor ve bunun bedeli de görüntüde kayıp olarak geri döncek. ‘A – Photoshop 2’ örneğinde ise fotoğraf üst kısımdan genişletildiği için interpolasyon ile eklenen pikseller sebebiyle keskinliğe bağlı çözünürlük düşmüş durumda.
Diğer örnekte ise, konuya olan mesafe dolayısıyla mekanik düzeltmenin yetersiz kaldığı bir durum söz konusu. Tilt/Shit düzeltmesi yetersiz kalınca başvurulan yazılım düzelmelerinde yine üstteki örnekteki sorunlar mevcut ancak bu sefer ‘B – Photoshop 2’ örneğinde fotoğrafın üst kısmındaki görüntü kalitesindeki düşüşe ek olarak perspektif yığılması kusuru da mevcut.
Sonuç
Canon TS-E 24mm f3.5L II, L serisi optik elementlere ilaveten, bir adet asferik ve üç adet UD element sayesinde son derece yüksek çözünürlük ve mükemmel kromatik sapma kontrolü ile hayranlık uyandıran bir görüntü kalitesiine sahip. Merkezdeki inanılmaz çözünürlüğe kıyasla, her ne kadar köşelerde çözünürlük biraz düşse de, Canon TS-E 24mm f3.5 II’nin elde ettiği bu nispeten zayıf köşe değerleri bile bir TS objektif için oldukça iyi. Özellikle, daha ziyade ‘mor saçılması’ olarak karşılaşılan kromatik sapmalar, teknik olarak yok denebilecek kadar azlar ve pratik olarak da gerçekten yoklar
Canon TS-E 24mm f3.5L II, L serisine yakışır malzeme ve optik kalitesi ve 24mm odak uzaklığı ile (Canon APS-C sensörlü DSLR’larda 38.4mm’ye denk geliyor) kardeşi TS-E 17mm f4L ile beraber, özellikle mimari çekimler gerçekten kusursuza yakın bir seçenek olarak karşımıza çıkıyor. 1D serisini elinize aldığınızaki hissin aynısını yaşatan 790gr ağırlığındaki objektif, neredeyse Madonna kadar hayranı olan EF 70-200 f2.8L IS USM’den bile daha yüksek bir işçiliğe sahip.
Elbette bu kadar övgüyle söz edilen özellikler beraberinde son derece ciddi bir fiyat etiketi ile beraber geliyor. Canon TS-E 24mm f3.5L II, önceki versiyonun yaklaşık iki katı kadar bir fiyat etiketine sahip. Amerika satış fiyatı $2199… Canon TS-E 24mm f3.5L II fiyat konusundaki dezavantajını, temsil ettiği grubun en iyisi olarak örtebilir mi bilemem, fakat şurası kesin ki, böyle bir objektife ihtiyaç duyan ve objektifin yeteneklerini sonuna kadar kullanabilecek fotoğrafçılar için piyasada (17mm’lik versiyonu saymazsak) daha iyi bir ürün yok. Ancak yine de EOS 1 ve EOS 5 serisi ile beraber kullanılmak üzere üretildiği çok belli olan Canon TS-E 24mm f3.5L II’yi bir APS-C format DSLR’da kullanmak yerine, Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM veya Canon EF 17-40mm f/4L USM gibi hem nispeten daha ucuz hem daha çok yönlü objektifler ile perspektif düzeltmeleri için yazılımsal çözümler tercih edilebilir.
YORUMLAR
I really respect what you’re doing here. Keep posting that way. Take care!