Az ışıkta fotoğraf çekmek yavaş perde hızları ile çalışmak anlamına gelir. Flaşın tek başına konuyu aydınlatmak amacıyla kullanıldığı fotoğraflar bu grup içinde düşünülmemelidir.
Yazı ve Fotoğraflar: Gökhan Korkmazgil
Az ışıkta fotoğraf çekmek yavaş perde hızları ile çalışmak anlamına gelir. Flaşın tek başına konuyu aydınlatmak amacıyla kullanıldığı fotoğraflar bu grup içinde düşünülmemelidir. Flaşın ancak uzun bir perde hızı ile birlikte kullanılması durumu bu grup içine girer. Benzer biçimde, az ışıklı genel sahne önünde belirli bir nesnenin yapay ışıkla aydınlatılması sayesinde sıra dışı fotoğraflar yakalayabilirsiniz. Az ışık alışılagelmişin dışında ve şaşırtıcı fotoğraflar elde edilebilmesi için harika bir fırsattır. Bir kent manzarası içinde gece akıp giden otomobil farlarının görüntüsü ya da havai fişekler gece çekimlerinin ne kadar zengin olabileceği hakkında fikir verebilir. Kısık diyafram açıklığı kullanılarak ışık kaynaklarının yıldız biçiminde parlaması ya da renkli kent ışıklarının suda yansıması, gökyüzünde güneş battıktan biraz sonra oluşan harika mavi renk, iyi aydınlatılmış yapıların görüntüsü gece fotoğraflarının çok keyifli örnekleridir. Bununla birlikte birçok teknik sorun da beraberinde ortaya çıkar.
Bu sorunları ve çözümlerini sıralarsak:
- En önemli sorun makinenin sallanmasıdır. Elde çekilen fotoğraflarda keskin netlik olanaklı değildir. Gece çekimleri ve az ışıktaki çekimlerde uzun perde hızları geçerli olacağından mutlaka sağlam bir tripoda gereksinim vardır. Daha da fazlası; tripod tek başına yeterli olmayabilir, deklanşör kablosu ya da uzaktan kumanda da gerekir. Makinenin self timer özelliği de kullanılabilir.
- Netleme sorunları ortaya çıkabilir. Az ışıklı ortamda üzerine netleme yapılan nesneler makinelerin otomatik netleme mekanizmalarını yanıltabileceğinden elle netleme yapmak bu sorunu ortadan kaldırır.
- Beyaz dengesi yanılmaları olabilir. Yapay ışık ile çalışırken beyaz dengesi ayarlamaları gerekir. Eğer RAW çekim yapmıyorsanız beyaz dengesini ayarlamalısınız.
- Pozlama için istediğiniz perde hızlarını yakalamıyor olabilirsiniz. Bu durumda sensörün ışığa hassasiyetini değiştirebilir, ISO değerlerini artırabilirsiniz.
- Direkt ışık kaynakları fotoğrafta fazla aydınlık alanlar oluşturacağından güçlü ve parlak ışık kaynaklarını kadraj dışında bırakmak düşünülmelidir. Yakınınızda yanlardan gelen güçlü ışık kaynakları varsa parasoleyinizi kullanabilirsiniz.
- Özellikle manzara ve kent fotoğraflarında simsiyah bir gökyüzü yerine tatlı bir mavi rengin varlığı kompozisyonu çok zenginleştirir. Güneş battıktan sonra yarım saat daha devam eden ve “mavi saat” denen bu zaman dilimini kaçırmamak için zamanlamanızı iyi yapmalısınız.
- Makine veya objektifinizin sarsıntı önleme özelliği tüm uzun pozlamalı çekimlerde yararlıdır. Bu fonksiyonu kullanabilirsiniz.
YORUMLAR