Araştırmacı, yazar Nezih Tavlaş’ın Ara Güler'in hayat hikayesini yazarken (2007-2009) 3 yılı aşkın bir zamanda çektiği Ara Güler fotoğraflarından oluşan videosu.
Araştırmacı, yazar Nezih Tavlaş’ın Ara Güler'in hayat hikayesini yazarken (2007-2009) 3 yılı aşkın bir zamanda çektiği Ara Güler fotoğraflarından oluşan videosu.
ARA GÜLER
Ara Güler, dünyanın neresine giderse gitsin, evrensel fotoğrafik yelpazesinin merkezinde hep insan olmuştur; bunların kimini herkes tanır kimi ise sıradan insanlardır.
Objektifinin odağına oturttuğu insanı hep yüceltir, ön plana çıkarır.
Bu kareleri sevgiyle, aşkla çeker;
Ara Güler, fotoğrafını çektiği herkesi tanır, onların nereden geldiklerini, ne yaptıklarını, umutlarını, kaygılarını hep bilir ve onları hangi duruşun, hangi pozun iyi yansıtacağını büyülü bir biçimde bilir. Çünkü O; fotoğrafın, akıp giden yaşantımızın bir anını yakalayıp onu gelecek zamanlara ulaştıran bir sihir olduğuna inanır.
Ara Güler sadece Türkiye'nin değil dünyanın en büyüklerindendir.
Onu dünya üzerinde fotoğraftaki gerçeklik akımının temsilcileri Alfred Stieglitz, Ansel Adams, Edward Weston, Henri Cartier Bresson ve Paul Strand'ın bulunduğu lige sokan da hayatını adadığı mesleği, entellektüel birikimi ve bir filozofa taş çıkaran çıkışları kadar amatörce heyecanı, merakı, korumayı başardığı çocuksuluğu ve romantikliğidir.
Ve zaten Ara Güler'in fotoğrafları çok şey açıklar.
Türkiye'den ve dünyadan çektiği portrelerin her biri üzerine sayfalarca yazı yazabilecek potansiyel barındırır.
Her Ara Güler karesinde yazarlığının, bilgeliğinin, tiyatroculuğun karineleri mevcuttur.
O yüzden objektifinden çıkan bir fotoğraf istisnasız herkese 'Bu bir Ara Güler fotoğrafıdır' dedirtir.
Karelerine yansıttığı duyarlılık, kusursuz kompozisyonlar ve muhteşem estetik aslında onun imzasıdır.
Bunca romantikliğe rağmen Ara Güler'in kareleri asla gerçeklikten ayrılmaz çünkü kendisini foto muhabiri yani "tarihi makinesiyle yazan adam" olarak görür.
Ara Güler, yaşamı boyunca icra ettiği foto muhabirliğinin yalnızca olayların gidişini izlemek değil, devrinin yaşamını, sanatını, gelenek ve göreneklerini, insanların nelerle uğraştıklarını, sevinçlerini üzüntülerini gelecek çağlara aktarmak olduğuna inanır.
İşte bu yüzden Ara Güler'in fotoğraflarına bakarken Türkiye'nin, İstanbul'un Türkiye insanının tarihini görürsünüz.
Nezih Tavlaş – 2011
YORUMLAR